Uppgift: Teckna av ett par ting med blyerts i olika hårdhet och med grafitstift.
När jag var yngre och speciellt när jag fortfarande bodde hos mina föräldrar målade jag ofta i akvarell, olja, akryl eller tecknade. Med åren när det kommit till både man, barn och hus är det tecknandet som jag gör mest och i samma utsträckning som förr. Det är något härligt befriande och avkopplande med att teckna tycker jag. Jag ser gärna på teven och tecknar samtidigt små figurer. Figurerna är tagna ur fantasin och stunden. Vad jag känner för just då helt enkelt. Materialet till att teckna är ju så enkelt också. Ett papper och en penna. Jag är ganska enkel i mitt vardagsritande också. Jag använder mig oftast av en vanlig stiftpenna och ett kollegieblock.
Till den här uppgiften krävdes det blyerts i olika hårdhet och grafitstift. Jag tänkte först använda mig av enbart växtpapper att teckna på, men valde sedan till vanligt datapapper och kartong.
Det första jag gjorde var att testa alla pennor och grafit på ett papper. Det gjorde jag för att känna mig för med de olika pennorna. Det känns faktiskt olika med olika pennor. Penna 8B som är mjuk och ger mycket färg flyter fram över pappret i jämförelse med penna 4H som är hård och raspig. Olika pennor ger helt enkelt olika motstånd på underlaget. Jag vet däremot inte om grafitstift finns i olika hårdheter det också. Det grafitstift jag har använt mig av har nummer 6B och flyter också mjukt över underlaget.
Jag bestämde mig för att teckna av en vanlig plastgalge. Lite utmaning ska det ju vara också!
Den här galgen tecknade jag med penna 8B på växtpapper. Jag Hade liiiite svårt att teckna av det jag såg. Det är så lätt att teckna det man tror att man ser istället. Det beror nog på att man har en föreställning av hur en galge ser ut och då tar den bilden över i själva tecknandet.
När jag tecknat av galgen flera gånger och märkte att jag inte tittade på galgen utan lät fantasin teckna bestämde jag mig för att ta ett annat motiv. Det blev en vanlig kaffemugg.
Jag tänkte att en mugg är mer kompakt och då hinner inte fantasin ta överhand på samma sätt som vid motivet galgen.
Muggen tecknade jag av på kartong i följande pennor: 8B, 3B, B, H och grafit 6B. Det var lättast att teckna snabbt med penna: 8b och grafitstift. Som jag sagt tidigare så flyter de mjuka pennorna lättare över pappret. Även här tog fantasin över så muggen längst upp till höger tecknade jag utan att titta på muggen.
Jag tecknade också av det här hjärtat i följande pennor: 8B, 3B, B, H och grafit 6B.
Att teckna ett hjärta kanske inte känns så svårt, men jag fick inte till det som jag ville. Jag lyckades inte få till den där bulligheten som jag ville ha.
Mina reflektioner över materialet är att det är roligt att teckna snabbt med mjuka pennor. Det blir grova och snabba streck som passar sig till ändamålet. Jag skulle däremot välja en hårdare penna vid mer detaljerat tecknande och "småpill". Jag tycker inte att det var någon skillnad på de tre papperssorter jag använde mig av. Det finns såklart annat papper som är ruggligare och strävare och då skulle jag nog också vilja ha en mjukare penna. Det känns som om en hård penna skulle riva sönder och fastna i ytan.
Innehållet i uppgiften känns bra och nyttig. Att teckna av något behöver inte betyda att det är detaljerat utan att man mer känner in de yttre linjerna och formen på saken man tecknar av. En stor del i uppgiften är att prova och känna skillnaderna mellan de olika pennorna och inte valet av sak man tecknar av.
Det jag lär mig av den här uppgiften är att inte ha för bråttom, men det gäller nog mig med alla uppgifter hittills. Jag vill kunna allt med en gång och det är det ju få som kan. Jag behöver öva mer på att teckna av det jag ser och inte det jag tror att jag ser. Det är en ovana jag har helt enkelt som beror på att jag mest tecknar ur fantasin och där finns ju inget bestämt att följa. Jag tror att det här är en uppgift för de barn som går i ettan och uppåt. Men det beror ju helt på vilken barngrupp det är och hur "ritmognaden " ser ut i gruppen. förekommer det mest huvudfotingar som det kan göra blir det också huvudfotingar de ritar tror jag.
Jag vet att jag har höga krav på mig själv och jag måste lära mig vad som är kärnan i uppgiften. Är det att teckna saken så likt som möjligt eller är det att prova materialet och känna/veta hur materialet fungerar.
Min läxa är att sänka kraven och fundera över uppgifternas kärna.
Åsa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar