måndag 1 oktober 2012

Bildgrammatik......

Uppgift: Färdigställ "bildgrammatikuppgiften" i en genomarbetad teckning i A3- format.
 
ordet "bildgrammatik" lät till en början ganska konstigt i mina öron. Jag tror aldrig att jag hört det ordet innan jag började studera. Senast jag var på Liu fick vi tydliga instruktioner om hur det skulle gå till och man kan säga att uppgiften började redan där i Linköping. Vår lärare Inez beskrev att vi skulle vika tre A4- papper så att det blev fyra rutor på varje. På ett papper skissade vi följande känslor: glädje, ilska, sorg och lycka. På ett annat skissade vi natur: vatten, frukter, träd och stenar. På det tredje pappret skissade vi figur, föremål: ansikte, människa, katt och hus. Uppgiften blev således att välja mist en sak från vart och ett av skisspappren och använda dem i en genomarbetat teckning i A3- format. Jag erkänner villigt att jag våndades en hel del inför den här uppgiften och jag hade inte en aning om hur jag skulle göra.  
 
 
Den här lilla snabbskissen gjorde jag en kväll när jag tittade på teven. Den föreställer ett leende barn som knappt räcker upp till ett bord med äpplen på. Den här bilden gick jag sedan och funderade på under ett par dagar innan jag bestämde mig för att sätta igång på allvar med uppgiften.
 
Jag började skissa på ett barn, en liten flicka med äpplen framför sig, men den här flickan såg olycklig ut och äpplena blev inte helt lyckade.
 
jag tog därför hjälp av en av "Introböckerna" och läste på om rumskänsla. Hur man tecknar så att det blir ett djup i bilden och hur saker som ligger framför och bakom förhåller sig till varandra.
 
I boken fanns också bra hjälp om hur man tecknar äpplen och det tog jag stor hjälp ifrån.
 

Jag började med att teckna flickan och äpplena som skulle ligga framför henne. 
 
Efter att jag tecknat barnet och frukten skissade jag upp landskapet till vänster bakom barnet. Jag hamnade i ett slags "flow" där tecknandet bara fanns där. Det låter helt skumt, men det var som om pennan levde sitt eget liv och visste hur linjerna skulle vara utan att jag behövde fundera. På den här bilden kan man se en annan människogestalt på barnets högra sidan vid det främre trädet, men den personen gick sin väg.....
 
.... och lämnade en filt med en korg, termos och några äpplen på.
 
Skuggor har kommit till på bilden.
 
Den färdiga bilden!
Jag tycker om den här bilden. Jag tycker att stämningen i den blev varm och glad precis som jag önskade att den skulle bli. När jag ser den så här på lite avstånd på en skärm tänker jag att jag kunde arbetat mer med den och tagit fram fler skuggor vid stenarna och gräset. jag använde mig av materialet mjuk blyerts som jag höll vass hela tiden, men var otroligt lätt på handen och akvarellpapper. Det som retade mig under arbetets gång var att jag svärtade ner bilden genom att lägga handen i den hela tiden. jag funderar på om man också kan fixera blyerts med hårspray för att få den att sitta där den ska?! Jag kunde också varit mer strukturerad och tecknat klart hela vänstersidan på bilden innan jag gick över till den högra sidan. Den här uppgiften som är i flera led tycker jag skulle vara rolig att göra i barngrupp både med yngre och äldre barn men,  på olika nivåer. Med de yngre barnen skulle nog människan och djuren få stå för känslorna med glada och arga munnar och andra uttryck däggdjur har vid känslor. Med de äldre barne skulle jag gärna göra uppgiften precis som den är där hela bilden kan stå för en känsla. Jag är nöjd med min uppgift och jag tycker att den där flow- känslan var häftig. Jag har känt den vid andra tillfällen som vid en bra bok eller film, men det var länge sedan jag kände så när jag tecknade eller målade.
 
Åsa
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar