Uppgift: Genomför en eller flera bildaktiviteter med dina elever med utgångspunkt från övningar och uppgifter i kursen.
I den här uppgiften bestämde jag mig för att låta eleverna göra uppgiften:
- Teckna av ett kranium utifrån förlags med vit krita på färgat eller svart papper.
Det var ganska trötta elever jag mötte den här dagen. Deras önskan var att få göra något pyssel eller måla vad de ville vilket gjorde att de visade starkt motstånd til min uppgift. för att vara helt uppriktig tyckte de att uppgiften verkade jättesvår.
Jag visade materialet för dem som var vit krita (Den här sortens kritor har vi haft länge på mitt jobb. I konsistensen är den som en blandning mellan vaxkrita och oljepastellkrita) och svart papper.
Eleverna fick också varsin förlaga av kraniumet att titta på.
Eftersom uppgiften fick ett starkt motstånd av eleverna valde jag att lägga till ett valfritt moment där eleverna kunde teckna ett kranium med blyerts på kopieringspapper. alla elever valde att teckna med blyerts på vitt papper först.
Efter att eleverna tecknat med blyerts på vitt papper tog de sig an uppgiften med vit krita på svart papper.
Eleverna kände starkt motstånd inför den här uppgiften. De tyckte att det verkade svårt och krångligt att teckna av ett kranium och dessutom göra det med en vit krita på svart papper. När jag berättade för dem att de först kunde använda en blyertspenna och vitt papper var det flera av eleverna som tinade upp i sitt förhållande till uppgiften och tyckte att det blev lättare att få börja med ett tecknande de är vana med.
En del av eleverna gjorde sedan stödlinjer med blyertspennan på det svarta pappret innan de använde sig av den vita kritan. Trots att gruppen protesterade mot innehållet i uppgiften till en början utförde alla den utan större protester. Det kan ha sin del i att jag lovade dem valfritt skapande efter uppgiftens slut. Alla eleverna tog tid på sig att genomföra bilduppgiften och de flesta av dem tecknade i ungefär fyrtiofem minuter av sextio minuter totalt. Det betyder att de la ner stor omsorg på sitt skapande. Det blev med andra ord inte många minuter kvar till det fria skapandet som de helst av allt ville göra. Dialogerna mellan eleverna under tiden de tecknade var många. Innehållet i dialogerna var att jämföra sina teckningar med varandra, men de berömde också varandra flitigt för hur de tecknade.
Jag funderade efter arbetspassets slut kring mitt eget agerande som pedagog i uppgiften med eleverna. När eleverna vid lektionens början var motvilliga till min uppgift kunde jag varit mer flexibel och låtot dem värma upp med eget fritt skapande. Samtidigt hade vi en tidsram att hålla vilket kanske inte gjort det möjligt att slutföra uppgiften.
Jag kunde också själv suttit och tecknat ett kranium med vit krita då de kom in i salen. Det brukar ha en positiv effekt att eleverna ser vad som ska göras och samtidigt få en munlig redogörelse för uppgiften. Det är lockande till att själv skapagenom att se någon annan teckna.
Åsa
Tänkvärda reflektioner. Jag tror också att det hade inspirerat barnen om du hade tecknat kranium när de kom in, och kanske ännu mer om du hade haft några djurkranier med dig.
SvaraRadera