Dagen efter att barnen och jag gjort spöken i trolldeg skulle vi måla våra spöken och skriva en lite presentation om alla spöken. Den här dagen hade vi varit på skogsutflykt hela förmiddagen och jag hade redan på morgonen berättat att vi skulle arbeta vidare med våra spöken efter utflykten. Jag och barnen samlades i köket och tittade på våra spöken som stod på en plåt.
Penslar och färger hade jag tagit fram innan vi gick på utflykt vilket gjorde att vi kunde börja måla våra spöken med en gång.
Barnen började att måla spökroppen med silvervit akrylfärg. Både barnen och jag upptäckte att färgen var ganska seg att måla med och den villa inte riktigt fastna på en del ställen på spökena.
Efter att barnen hade målat sina spöken och de fått torka till en stund skulle de måla ögon och mun med svart akrylfärg och rosa kinder i blandad rosa av vit och mörkrosa akrylfärg. Båda färgerna var från små tuber med akrylfärg.
Så här fina blev våra spöken!
♥ Reflektioner:
Metallicfärgen som vi använde oss av när vi målade våra spöken ville inte riktigt fästa på trolldegen vilket skulle kunna bero att den inte är avsedd för trolldeg, men också att barnen tog ganska mycket i sina spöken innan de målade och de kanske då blev lite fett på spökena som gjorde att färgen inte fastnade. Det var bra att färgen torkade snabbt så att barnen kunde måla ögon och kinder nästan omgående efter att de målat sina spöken. När barnen målade kinderna på sina spöken med den rosa färgen kom vi in på diskussionen hur man blandar färger. Ett barn undrade varför vi inte använde den rosa som redan fanns i asken och då blandade vi till ett par nyanser av rosa för att se hur den rosa färgen blev med mer vitt i och med mindre vitt i.
När barnen åt mellamål tog jag kort på alla spöken till barnens presentationer av sitt eget spöke. Jag gjorde i ordning ett bord med färgade papper, gelpennor i olika färger och mönstersaxar. Allt eftersom barnen ätit färdigt sitt mellanmål kom de till mig och började arbeta med sina presentationer.
Presentationerna är klara!
♥Reflektioner:
I den sista delen av spökuppgiften arbetade barnen med presentationer av sina spöken och barnen fick fria händer att skapa utifrån det material jag hade tagit fram. Det jag observerade var att barnen ändå gjorde väldigt lika presentationer. Eva Änggård (Änggård 2006) skriver i sin bok att barn skapar gemenskap med andra barn genom att göra bilder som liknar varandra. Det var mycket påtagligt att vissa pennor var mer populära än andra och tredje bilden i bildkolumnen ovan ser man att ett barn håller i de här populära pennorna samtidigt som barnet klipper.
I den här uppgiften har barnen och jag arbetat i tre steg:
1. göra spöken, 2. måla spöken och 3. göra en presentation av spöket. Jag tycker att det har varit roligt att arbeta med barnen på det här sättet i flera steg och jag har också sett förväntningarna hos barnen att få jobba vidare i uppgiften. När barnen och jag arbetar med skapande aktiviteter är det oftast en uppgift som börjar och slutar samma dag och vid nästa tillfälle är det likadant. Det här sättet jag och barnen arbetade på nu gav en skön känsla av att göra något riktigt bra och liksom tömma uppgiften.
Åsa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar